2014. szeptember 21.

Együttműködés fejlesztés, avagy hogyan bontsuk le a silókat?

 Előző blogbejegyzésemhez hasonlóan most is több impulzus ért mire összeállt a kép.

1998-ban "vörös diplomásként" végeztem a közgázt. Emlékszem, az utolsó években már voltak projekt feladataink, ahol 4-5 fős csapatokban kellett megoldani a feladatokat. Szerveztem találkákat, hogy dolgozzunk együtt, de végül mindig az én nyakamban maradt, megírtam, leadtam, ötöst kapott minden csapattag. Nem egyszer, nem kétszer fordult elő... Ezért amikor életem első felvételi interjújára mentem az akkor még Andersen Consultingba (ma már Accenture) arra a kérdésre, hogy szeretek-e csapatban dolgozni, határozott és őszinte NEM volt a válaszom.
Nem ez volt a jó válasz, de az AC-n (Assessment Center, a komplex felvételi folyamat egyik lépése) nyújtott teljesítményem alapján mégis felvettek. Ott már nagyon jó lett csapatban dolgozni, mert szuper képességekkel és hihetetlen hozzáállással, lelkesedéssel dolgoztunk vállt vállnak öltve.

A másik impulzus onnan ered, hogy Iza lányom idén kezdte a Radnóti nyolcosztályos gimijét. Első szülői értekezlet után izgatottan számoltam be Neki az ott hallottakról. Én szánom-bánom, de sosem hallottam még a KIPről (= stanfordi Komplex Instrukciós Program), hogy tudatosan fejlesztik a gyerekek kooperációját első naptól fogva. Iza úgy nézett rám, mintha az űrből jönnék, hogy mit örömködök ezen, hiszen ez már az előző suliban is így volt, nekik ez a legtermészetesebb dolog, hogy csapatban kell megoldaniuk projektfeladatokat és, hogy mindenki kihozza magából a legjobbat. Ő jó választ fog adni az állásinterjúján a témában...
Számos HR vezetőtől és első számú vezetőtől hallottam már azt a panaszt, hogy persze, jól dolgoznak a vezetőik, de sokan silókban gondolkodnak. Csak arra optimalizálnak, hogy a saját területük nyertesen jöjjön ki egy felsővezetői döntésből, nem a cég összérdekének maximalizálása érdekli őket, Erre kézenfekvő kérdés lehet, hogy a motivációs rendszerükben nem szerepelnek a közös célok? Dehogynem! De akkor is....
A harmadik löketet ezen blog megírásához pedig az alábbi történet adta. Egy nagy multinacionális vállalatban évek óta készül 360 fokos értékelés (amikor online a hierarchiában vele egy szinten, alatta, felette dolgozó kollegák értékelik). Az Ő vállalati kultúrájuk alapján viszont az 1-től 7-es skálán való értékelési lehetőségből csak a 6-os és 7-es számot használják, 
Az Ő vállalati kultúrájuk alapján viszont az 1-től 7-es skálán való értékelési lehetőségből csak a 6-os és 7-es számot használják, így az 50 vezető átlagértéke 6,4 és 6,6 között szórt, azaz kvázi semmi különbséget nem lehetett tenni. Ezt megunta az egyik vezető és megkérte az egyik vele egy szinten levő kollégáját, peerjét (a coacheemat), hogy szánjon már rá időt és energiát és szervezzen egy "feedback show"-t. Összehívta a peerjének a beosztottait 2-3 órában, ahol név nélkül, bátran elmondhatták mit tapasztalnak, Jót, rosszat, vegyesen, majd az ügyfelem összesítette és visszajelezte. Annyira hasznosnak tartották, hogy gyorsan híre terjedt és már szinte minden peerje igénybe vette ezt az extra szolgáltatását. Nyilván az én ügyfelemnek ez plusz munka, de örömmel megteszi a kollégái fejlődése érdekében. Ez csak egy, de nagyon szép példa volt nekem az önzetlen, cross funkcionális, siló lebontó kezdeményezésre.
Ehhez hasonló best practice sharing is várható lesz az Innovatív vezetői eszköztár "Együttműködés fejlesztés, avagy hogyan bontsuk le a silókat?" című modulján is.
A programról további információk az alábbi linken: http://businesscoach.hu/event/innovativ-vezetoi-eszkoztar-1-modul/








Nincsenek megjegyzések: