Bármi lehet eszköz egy jó coach kezében
Az mfor.hu DIADAL coachképzést bemutató sorozata ezúttal a coaching módszertan eszköztárába enged betekintést.
Tréfásan azt szokták mondani, hogy akinek
kalapácsa van, az hajlamos bármit szögnek nézni. Egy jó
coach esetében az eszközhasználat pont ezzel ellentétes,
kis túlzással bármit alkalmazhat, ami segít az ügyfél
fejlődésében. Az eszközöket többféle forrásból merítik,
ismertek a pszichológiában használt-, tréningeken
alkalmazott-, valamint a menedzsment eszközök (pl.
kreatív írás, fantázialétra, SWOT-analízis).
Természetesen találkozhatunk coachingspecifikus
eszközökkel is, melyek egy része széles körben ismert és
alkalmazott, más részüket a menedzserek fejlesztését
segítő szakértők folyamatosan hozzák létre, illetve
csiszolják.
Fontos a coaching folyamat kiindulópontja
is, hiszen, ha megelőzi valamilyen mérés, legyen az
teszt, vagy éppen 360 fokos értékelés, akkor a coach ezt
az előzetesen kapott képet felhasználhatja a coaching
során. Ugyanakkor ilyen esetben is lehet például
skálázással (becsekkeléssel) indítani, ami egy egyszerű,
praktikus önosztályozás. Mint az eszközöket bemutató
szakértő Vásárhelyi Judit, a
Diadal
coach képzés szakmai
vezetője elmondta, beszédes, hogy az ügyfél hogyan
értékeli magát energiaszint, nyitottság vagy éppen a
koncentrációt illetően. Ezek visszamérése a coaching
folyamat végén pedig mind a coachee, mind a coach
számára tanulságokkal szolgálhat.
A „DIADAL” (diagnózis-iránykijelölés-alternatívák-döntés-alkalmazás-lezárás)
folyamatban egy-egy eszköz többnyire egy vagy két
fázisban használható. Vannak ugyanakkor eszközök,
amelyek a folyamat teljes egészében előfordulhatnak, így
az ismétlés, az összegzés, a csönd, vagy a "jó, jobb,
legjobb kérdés" is ilyen.
A gyakorlatorientált coachképzés alapján
többféle csoportosítás létezik: vannak "komolynak
látszó" eszközök, ilyen például a tréningek jól ismert
mátrixa, a SWOT, amikor az erősségek, gyengeségek,
lehetőségek és veszélyek számbavétele történik. Illetve
vannak "játékos feladatok" is, mint amilyen a címerrajz
gyakorlat, vagy a montázs, amikor képekből összerakott
ábrán mutatjuk be, hogy kik vagyunk. Ez utóbbi a
munka-magánélet egyensúly kérdésében igen beszédes
lehet. Fontos az eszközök meghatározása során, hogy a
fejlesztendő ember személyiségéhez illeszkedjen, ne
próbáljon a coach az ügyfelére olyan dolgokat
ráerőszakolni, amelyek belőle ellenérzéseket válthatnak
ki. Ugyanígy figyelmet igényel, hogy a folyamaton
vezesse át a coach az ügyfelét, így jelöljék ki a
célokat. Amíg ez nincs meg, addig nem szabad mással
foglalkozni. Ezt illusztrálandó hozta Vásárhelyi Judit
azt az idézetet, hogy veszélyesebb az a menedzser, aki
rossz problémára a megfelelő megoldással jön elő, mint
az a vezető, aki a problémát megfelelően azonosítja, bár
rossz döntést hoz.
Külső szemlélőként a
coachképzés két érdekes tanulsággal is szolgált, az
egyik, hogy nagyon sok olyan eszköz van, amiről nehéz
elképzelni, hogy segíthet az ügyfél fejlesztésében.
Ilyen volt a gemkapocs (illetve ennek kapcsán elnevezett
módszer), amely során azt kellett a résztvevőknek
összegyűjteni, hogy mi mindenre lehet használni. A
húsznál is több lehetőséget összegyűjtő csapat ezáltal
is szembesült azzal, hogy egy rendkívül szimpla
eszközzel is lehet erősíteni a nyitottságot, és
alternatívákat feltárni. Szintén érdekességként
szolgált, hogy a coaching folyamatot lezáró fontos
eszköz az ünneplés. A sikeres "vezető fejlesztés" során
a coachok ezt többnyire kiemelten kezelik, miközben a
hétköznapokban akár mindennapos feladatok, akár nagyobb
projektek sikeres teljesítése után erről általában
megfeledkezünk.
A Diadal
coach képzés következő kurzusa 2014.
február 19-én indul.
KB
mfor.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése