2012. november 21.

Vizsgafeladat III.


Dr. Mázsárné Gallai Anita frissen végzett DIADAL Coach gyűjtése olvasható az alábbiakban. Vizsgafeladatában az ICF etikai szabályait szólások és közmondások tükrében dolgozta fel.

1. Életvitelemmel, viselkedésemmel hozzájárulok ahhoz, hogy az emberek pozitív képet alkothassanak a coaching szakmáról, s tartózkodom az olyan magatartástól vagy megnyilvánulástól, ami negatív befolyásolja a nyilvánosság coaching szakmáról alkotott képét.
Ugyan ”egy ökör nem gulya” (ö.54) , de a coaching szakmát mi is képviseljük, ezért: ”Ne csak tudd a jót, hanem tedd is!” (j.129)
Munkád annak szellemében végezd, hogy „inkább a jók között légy utolsó, mint a rosszak között az első” (j.114)

2. Sem szóban, sem írásban nem teszek szánt szándékkal olyan kijelentéseket, amelyek nem igazak, vagy félrevezetők a coaching szakmára nézve.
Nem teszek félrevezető kijelentéseket, mert a „hazug embert előbb utolérik, mint a sánta kutyát”! (h.565)
Ne feledd: „Aki mást becsap, magát csapja be!” (b.437)

3. Tiszteletben tartom azt, hogy a coaching-ot különbözőképpen értelmezik. Megbecsülöm mások erőfeszítését és munkáját, eredményeiket nem tüntetem fel sajátjaimként.
„Ahány ház, annyi szokás ”(h.497)
Mások munkáját megbecsülöm, de „nem ékeskedek idegen tollakkal” (t.536)

4. Figyelek azon körülményekre, amelyek – a coaching természeténél fogva, és azáltal, hogy a coaching hatással lehet mások életére – coach munkám lehetséges félreértelmezéséhez vezetnek.
„Hidd el magad, ha veszni akarsz” (e.420)
„Hízik a májunk” (m.215), ha azt hiszik, hogy nálunk van a bölcsek köve, de „húzzuk le a hályogot a szemükről!” (h.215)
„Játszunk nyílt kártyákkal” (k.396) , így mindenki tudja mire számíthat, hisz „bölcs ember a házát nem építi fövenyre” (b.1190)
„Nem tudhat egy mester minden mesterséget”, (m.712) és ha az ügyfél mást vár, mint amit kap, akkor a végén mindenki „ott áll megfürödve” (á.291)

5. Mindenkor arra törekszem, hogy felismerjem azokat a személyes indíttatású ügyeket, amelyek összeegyeztethetetlenek a coaching munkámmal vagy hátráltatnak akár a munkámban, akár a
szakmai kapcsolataimban. Ha a tények és a körülmények szükségessé teszik, azonnal szakmai támogatást keresek és megteszem a szükséges lépéseket, végső esetben felfüggesztem vagy akár megszakítom a coaching kapcsolatot.
Ha úgy vagyunk, hogy „se kint, se bent, mint a küszöb” (k.2385) , akkor vagy segítséget kérek, vagy „kétfelé vágjuk a kenyeret” (k.695) , mert „nem jó a kecskét a káposztáskertbe ereszteni!” (k.556)
Tudjuk, hogy „nem lehet az ember mindjárt mesterré” (m.711) és „nincs oly tökéletes mester, melynél tökéletesebbet nem találhatnál” (m.713) , de „senki sem lehet bíró a maga ügyében” (b.738)

6. Mint a már meglévő és a jövendőbeli coachok trénere vagy supervízora minden tréning vagy supervízori kapcsolatban az ICF Etikai kódexének megfelelően viselkedem.
„Okos mesternek okos a tanítványa” (m.715)
Viselkedésemmel a „nem mind illik, ami szabad,de minden szabad ami illik” (i.137) útmutatását követem!

7. Kutatásomat az érintettek hozzájárulásával és beleegyezésével végzem, úgy, hogy a résztvevőket ne érje semmilyen sérelem. Minden kutatásnak meg kell felelnie az adott ország törvényeinek, melyben a kutatást végzik.
Tudom, hogy az „egyenes út a legrövidebb” (e.291) ezért az érintettek beleegyezésével végzem kutatásaimat, mert „jobb a sovány egyezség a kövér pernél!” (e.295)
A résztvevőket ne érje sérelem, ne legyen rám nézve igaz a mondás: „Ki emberben bízik, könnyen csalatkozik.” (e.508)

8. Coach gyakorlatomban készített feljegyzéseimet bizalmasan kezelem, megfelelően karbantartom, tárolom és semmisítem meg, az ide vonatkozó törvényeket betartva.
„Nem teregetem ki másnak a szennyesét” (sz.757), hisz „az elveszett becsületet nehezebb visszaszerezni, mint az elveszett vagyont!” (b.462)

9. Az ICF tagjaival kapcsolatos információkat (email cím, telefonszám stb.) csak az ICF által jóváhagyott módon és terjedelemben használom.
„Egy se becsületes kutya, aki amit megeszik, kiokádja” (k.2281), ezért az információkra „úgy vigyázzunk, mint a szemünk világára!” (sz.602)

10. Én vagyok a felelős azért, hogy tisztán látható, pontos és kultúrálisan érzékeny határokat szabjak, melyek érvényesek az ügyféllel történő bármilyen fizikai kapcsolatra.
„Ki mást becsül, magát becsüli meg!” (b.452)
„Nem lehet minden embert egy kalappal mérni” (k.115), „amint vetjük a pendelyhálót, úgy fogjuk a keszeget!” (p.386)

11. Nem kerülök szexuális kapcsolatba egyetlen ügyfelemmel sem.
Soha nem fordulhat elő, hogy „kívül ugrok a hámfán” (h.234) és „csapom a szelet az ügyfélnek” (sz.522)
„Nem kanalazok más bögréjébe” (b.1180) , akkor sem, ha „a tiltott gyümölcs édesebb!” (gy.210)
Ugyan „esendő az ember, hajlandó a pendely” (e.506), de „bujaságot űző soha bölcs nem lehet!” (b.1302)

12. Ügyfeleimmel világos megállapodásokat kötök és tiszteletben tartok minden megállapodást, amit a professzionális coaching kapcsolattal összefügg.
A megállapodás megkötésekor „dűlőre jutok az ügyféllel” (d.430) akkor is, ha „jobb az ösztövér alku, mint a bíró kövér végzése” (a.283).
„Az egyszer kimondott szót négylovas szekér sem éri utol.” (sz.1052)

13. Megbizonyosodok róla a coaching folyamat kezdetén, de legkésőbb az első coaching ülésen, hogy az ügyfelem tisztában van a coaching, mint munkafolyamat lényegével, az információk bizalmas kezelésével, pénzügyi és egyéb megállapodásokkal.
„Jobb egy lámpás elöl, mint sem kettő hátul” (l.147), ezért a folyamat kezdetén megbizonyosodom róla, hogy az ügyfél, tisztában van azzal, a coachingot „eszik-e vagy isszák” (e.755), amit elmond nekem, arról „hallgatok mint a sír” (s.271) és „a pap is kenyérért prédikál” (p.149).

14. Pontos információt adok a végzettségemről, szakterületemről és coach tapasztalataimról.
„Minek köhög a bolha, mikor nincsen tüdeje?” (b.888)
Végzettségemet illetően „nem rázom a rongyot” (r.245). Tapasztalataimmal nem „hetvenkedek, mint árpacipó a kemencében” (á.644), mert „lopott jószág hamar elvész” (j.165).

15. Szándékosan nem vezetem félre az ügyfeleim, nem teszek hamis ígéretet arról, hogy ők mit kapnak a coaching folyamattól vagy tőlem, mint coachtól a coaching folyamat alatt.
„A jó munka dicséri a mestert” (m.945), ezért az ügyfélnek nem kell „eget -földet megígérni!” (e.230) Könnyen előfordulhat, hogy „sokat akar a szarka, de nem bírja a farka” (sz.286) és „megszorulunk, mint Biacsiéknál a kecske!” (b.647)

16. Nem adok olyan információt vagy tanácsot meglévő és jövendőbeli ügyfeleimnek, amit magam is félrevezetőnek vagy hamisnak gondolok vagy tartok.
„Mire mást nógatsz, magad tedd meg előbb!”(m.469)
Ne legyél olyan coach, aki „vizet prédikál, bort iszik” (v.566)!
„A kibicnek semmi sem drága” (k.1069), de „mi neked nem jó, másnak sem jó az!” (j.127)

17. A coach-ügyfél kapcsolatot semmilyen szempontból nem használom ki szándékosan
személyes, szakmai, vagy anyagi érdekből.
„Minden szentnek maga felé hajlik a keze” (sz.733), de a coaching nem arra való, hogy a „magam malmára hajtsam a vizet” (m.340).

18. Tiszteletben tartom az ügyfélnek azt a jogát, hogy a coaching folyamat alatt bármikor megszakítsa az együttműködést. Figyelek azokra a jelekre, melyek jelzik, hogy az ügyfél már nem látja hasznát a coaching kapcsolatnak.
„Erőltetett házasságnak nincs jó gyümölcse” (h.540), elfogadom, ha az ügyfél „kiteszi a szűrömet” (sz.1292).
Ha én gondolom úgy, hogy „kész a lakodalom, de nincsen menyasszony” (l.135), akkor a coachee „talpára útilaput kötök” (u.175).

19. Ha úgy látom, hogy az ügyfél érdekeit jobban szolgálja egy másik coach vagy más erőforrás bevonása, arra biztatom, hogy tegye meg a szükséges változtatásokat.
Ha úgy vélem, „nem egy malomban őrlünk” (m.333), esetleg közös munkánk az „utolsókat rúgja” (u.181), akkor nem azt gondolom, hogy „eszi, nem eszi, nem kap mást” (e.761)!
Jobb, ha „kiadjuk az ügyfél útját” (u.136), mert „okos gazda, ha dőlni kezd a háza, elbontja” (g.176).

20. Ha megfelelőnek vagy szükségesnek tartom, javaslom ügyfeleimnek, hogy vegyék igénybe más szakemberek szolgáltatásait is.
Ha a mi tudásunk már „nem elég az üdvösséghez” (ü.1), akkor nem úgy oldjuk meg a problémát, hogy „nekimegyünk, mint bivaly a pocsolyának” (b.751), mert csak „kínlódni fogunk, mint a káposzta hús nélkül” (k.250). „Egy kocsikerék nem jut messzire” (k.1308), így inkább javaslok valakit, aki az adott szakterületen jártas, hisz „könnyű a mesterség annak, aki tudja” (m.730).

21. Megteszem a megfelelő lépéseket, hogy értesítsem a hatóságokat, amennyiben az ügyfél olyan szándékát tárja fel, ami veszélyeztetheti a saját vagy mások biztonságát.
„Kígyóval nem jó játékba merülni!” (k.1106)
Ha azt tapasztalom, hogy az ügyfél „maga alatt vágja a fát” (f.40), vagy valakit „megfojtana egy kanál vízben” (k.160), esetleg azt tervezi, hogy „kiszorítja valakiből a lélegzetet” (l.384), akkor „ennek gátat kell vetni” (g.108), és majd „a hatósággal gyűlik meg a baja” (b.98).
„Csak akkor nem eszi meg a farkas a bárányt, ha el nem éri” (f.266)

22. Az ügyfeleim információit bizalmasan kezelem, hacsak az ügyfél erről másképp nem rendelkezik, vagy a törvény nem kívánja úgy.
Amitől az ügyfél „feje fő” (f.424), azt nem árulom el senkinek, „csomót kötök a nyelvemre” (cs.349). A „falnak se mondom” (f.156), csak ha a coachee kéri, mert „a falnak is füle van” (f.168).
Szem előtt tartom, hogy „ne szólj szám, nem fáj fejem” (f.442), de ha a törvény úgy kívánja, akkor „a kivétel erősíti a szabályt” (k.1266).

23. Az ügyfél engedélye nélkül nem használom a nevét, mint ügyfelet vagy mint referenciát, sem más információt, mely alapján azonosítható.
„Kinek szíve telve, megnyílik a nyelve” (sz.974), ezért „többet vétkezik az ember azzal, ami a száján kijön, mint ami bemegy” (sz.94). Nem úgy mesélek arról „kinek neve eszemben, szíve képe elmémben” (n.247), hogy még „a lapos kalap is kitalálhatja” (k.97) ki ő, mert aztán „nagy híre lesz, mint a szegény ember szalonnájának” (sz.354), pedig inkább „úgy elbujkálna ,mint a fiadzó koca” (k.1274)

24. A coaching partner engedélye nélkül nem adok át személyes információt a megrendelőnek.
A megrendelő „nem szeretne zsákbamacskát venni” (zs.34), de a coaching partner személyes információit „hét pecsét alatt őrzöm” (p.346).
Akkor sem adom ki, ha „cigánygyerekek potyognak is az égből” (c.101), akkor sem, ha a megrendelő „úgy beszél, mintha ő volna az öreg isten” (i.342), mert könnyen előfordulhat: „Ha az Isten úgy ismerné ügyfelünket, mint én, sose eresztené be a mennyországba!” (i.286)

25. Arra törekszem, hogy elkerüljem az érdekek ütközését köztem és az ügyfelem között.
Próbáljunk meg „egy hajóban evezni!” (h.84)

26. Amennyiben bármilyen érdekellentét van vagy potenciálisan lehet köztem és az ügyfelem között, nyíltan vállalom azt és megbeszélem az ügyfelemmel, hogyan kezeljük úgy, hogy az neki a legjobb legyen.
„Tányér, tál csörrenés nélkül nincs” (t.133).
„Könnyű sebet ejteni, de nehéz meggyógyítani”(s.1629), ezért, mielőtt „hajba kapnánk az ügyféllel” (h.0), „öntsünk tiszta vizet a pohárba!” (v.563) A problémát „ne kerülgessük, mint macska a forró kását!” (m.26)
Inkább „toljuk az ő szekerét” (sz.468),hisz „az úr a pokolban is úr” (u.83).

27. Csak akkor megyek bele bármilyen barter üzletbe vagy munkám nem anyagi jellegű megtérítésébe, ha coaching kapcsolatomat ez nem érinti.
„Szegődött bér, osztott konc.” (b.568) Jobb az anyagiakban előre megállapodni, mert akkor egyik felet sem éri csalódás! Ha ügyfelem olyannal tud fizetni, ami miatt „kocsányon lóg a szemem” (k.1288), vagy „akinek aranya nincs, szolgálatját ajánlja” (a.555), körültekintően kötök szerződést, mert könnyen lehet, hogy „azt kapom, amit a révész bérese” (r.158), vagy „úgy táncolok, ahogy ő fütyül” (t.114).
Mindig jusson eszembe: „aki más szekere farán ül, nem oda megy, ahová akar, hanem ahová viszik!” (sz.470)

+ Néhány jó tanács kezdő coachoknak

„Ki fél az eleséstől, ne mennyen a jégre!”(e.387)
A kezdeti óvatoskodást le kell küzdenünk, hisz „aki mit nem evett, nem tudja milyen ízű.”(e.770)
Mindent ki kell próbálni, mert „csak az nem követ el hibát, aki nem dolgozik.”(h.697)
Óvatosan vessük rá magunkat a coacheera, nehogy kiderüljön, „a gyomra fáj a betegnek, s a fogát húzzuk”(gy.148)
Munkánkat a lehető legjobban végezzük, és „a jó hírnevet nem gátolja meg a sövény”.(h.751)

Nincsenek megjegyzések: