2012. május 30.

Új coaching eszköz esetleírással (téma: Munka-Magánélet egyensúly)



A Módszertani kézikönyv coachoknak és coaching szemléletű vezetőknek című könyv 1. kötete megjelenésében egy kapcsos könyv. Azzal a szándékkal készült így, hogy tudtuk, a 150 eszköz, ami belekerült nem az összes coachingeszköz. SŐT! Nagy örömmel tölt el, hogy coach képzéseink minden évfolyamán vannak olyanok, akik "vizsgadolgozatként" egy új eszközt mutatnak be, egy-egy valós esettel. Eredetileg azt terveztem, hogy amikor eléri az 50-et az új eszközök száma, akkor pótlapokként kiadjuk. Egyrészt örömmel jelentem elértük az 50-et, másrészt felismerve a komminukációs csatornákban történt változást, hogy sokkal többen okosodnak az interneten, mint könyvolvasással, ezért úgy döntöttünk, a Business Coach blog keretében közreadjuk a legjobbakat. Ingyen és bérmentve újabb eszközökhöz juthatnak az idelátogató coachok és coaching szemléletű vezetők egyaránt. 
Az első, amit közreadunk, a DIADAL coach képzésen tegnap végzett Vámos Robi tollából származik. Azért is esett erre a választásom, mert ez mindkét célcsoport számára hasznosítható.



WLF modell

Az eszköz kiválóan használható a munka-magánélet egyensúly (MME) témakörében. A klasszikus work-life balance témát a „fun” elemmel egészíti ki. Sok esetben az MME dilemmák ahhoz vezetnek, hogy az egyensúly hiányát a magánélet és szórakozás – szabadidő között fedezzük fel. Ilyenkor jó szolgálatot tehet, ha megmutatjuk a coachee-nak az alábbi egyszerű ábrát:

A DIADAL® modellt használva az eszköz tipikusan a Diagnózis fázisban lehet a segítségünkre, az alábbi módon:

·         kérjük meg a coacheet, hogy házi feladatként gondolja át a szokásos időtöltéseit, majd töltse ki az ábrát, minden időtöltést az általa legmegfelelőbbnek tartott helyre beírva

·     kérjük meg a coacheet, hogy egy héten keresztül figyelje tudatosan a napi időtöltéseit, és amint lehet, ezeket írja be az ábrába

·         az ülés során közösen is kitölthetjük az ábrát

·         kitalálhatunk „teszt” időtöltéseket: feladatunk ekkor megfigyelni, hogy melyik időtöltést hová írja be a coachee.

Az eszköz egy kitöltött példája:

A „kiértékelés” során érdemes a közös területekre koncentrálni.
                  
WL – Work&Life
LF – Life&Fun
WF – Work&Fun
Talál-e közös pontokat?
Komfortos-e számára, hogy az adott témát ide írta?
Mik a magánélet szórakoztató pillanatai?
Mitől "Fun" az adott dolog?
Miért nem CSAK "Fun"?
Mik a munka szórakoztató pillanatai?
Mitől "Fun" az adott dolog?
Miért nem CSAK "Work"?

Néhány tipikus kép:
munkamániás cégtulajdonos
kismama
pályakezdő, egyetemista

kevés közös terület: tudatos szétválasztás
sok közös terület: kreatív, boldog, önmagára talált


A középső, közös területnél előfordul, hogy sok gondolkodást igényel, hogy ide is kerüljön valami, de érdemes ezt kivárni és motiválni a coacheet, mert az ide kerülő időtöltések jelentik a teljes egyensúly már meglévő nyomait.

Az eszköz előnyei:

  • Célravezető kérdések tehetők fel az ábra alapján
  • Meggyorsítja a diagnózis felállítását
  • Házi feladatként is, és az ülésen is alkalmazható
  • Könnyű lerajzolni
  • Könnyen vezet "AHA" élményhez
  • Lehetőséget ad kiválasztani a legkényesebbet a közös területek közül (WL, LF, WF), majd erről beszélni a továbbiakban

Tipikus coaching témák, ahol használható:

  • Work-Life Balance
  • Karriertervezés - karrierváltás
  • Időgazdálkodás
  • Női vezetők
  • Kismamák life coachingja, visszatérés a munkába
  • Döntéshelyzetek
  • Vállalkozás vs. alkalmazotti lét


Vámos Róbert
www.vamosrobert.hu

Nincsenek megjegyzések: