2013. augusztus 7.

Kitörés a babaházból - Gyes alatt vállalkozni




Forrás: Figyelő 2013. augusztus 1.

Mind kevesebbeknek sikerül kisgyerekesként visszatérni a régi munkahelyükre. Sokan ezért kényszerből teszik, mások régi álmaikat szeretnék megvalósítani, amikor saját céget alapítanak.

Tizenötféle munkakört jelölt meg különböző internetes állásportálokon Budapesten és 80 kilométeres vonzáskörzetében Mihály Ferenc, egy éven át mégis hiába próbálkozott. Mivel egyetlen visszajelzést sem kapott, az agrármérnöki diplomával és motorszerelő-szakmával egyaránt rendelkező, korábban az utóbbi területen dolgozó 32 esztendős szakember úgy döntött, hogy elkezdi felépíteni saját cégét. Motorszerelő műhelyt nyitott: bérelt egy helyiséget, fokozatosan kiépítette ügyfélkörét, és idővel márkaszerviz-jogot is szerzett. Ettől kezdve fokozatosan beindult a biznisz. S hogy még cifrább legyen a kép, eközben apaként is helyt kellett állnia, hiszen – minthogy feleségének volt biztos állása, ahova visszamehetett – úgy döntöttek, hogy Ferenc megy el gyesre az akkor már másfél éves kisfiukkal. „Korán reggel kezdtem a munkát a szomszédos műhelyben, amíg fel nem ébredt a gyerek. Aztán a délutáni alvásidőben folytattam – közben elektromos bébiőr segítségével figyeltem a kisfiamra –, végül az esti fektetés után késő estig dolgoztam” – mesélte lapunknak. Az üzletet sikerült felfuttatni: az első hónapokban csupán pár tízezer forint nyereséget termelt, tavaly már csaknem 300 ezret, az idén pedig ennél is magasabb összegre számít Mihály Ferenc. „Csak az vágjon gyerek mellett vállalkozásba, aki komolyan gondolja és nagyon tudatos. Nekem ma már a motorszerelés a hivatásom, egy tanfolyamot is elvégeztem, ahol azt tanítják, miképpen bánjunk az ügyfeleinkkel, hogy lojálisak legyenek.”

ÚJ IRÁNY

Ferenc esete csak annyiban egyedi, hogy jellemzően az anyák és ritkábban az apák maradnak otthon a kicsikkel. A gyes időszaka alatt azonban mind többek fejében fordul meg a vállalkozóvá válás gondolata. Jóllehet többségük már az első gyerek megszületése után rugalmasabb időbeosztásra vágyik, igazán a recesszió nyomán megszűnő álláshelyek miatt nőtt meg az érdeklődés a saját cég indítása iránt.

Sokak dédelgetnek egy-egy ötletet, és érzik úgy – ha már a gyerekvállalásból adódó feladatok miatt egykori munkahelyükre problémás visszatérni –, eljött az ideje annak, hogy megvalósítsák önmagukat. Komócsin Laura business coach ugyan félig-meddig véletlenül talált rá új pályájára (portréját lásd külön), ám amikor ismerős anyukák tanácsot kérnek tőle, akkor arra biztatja őket, hogy tudatosan válasszanak új irányt. Találd ki, mi az, amiben örömödet leled, és próbálj abból kiindulni! – ajánlja. Szerinte érdemes hinni az ösztönökben, megérzésekben, mindemellett nagyon fegyelmezettnek kell lenni például az időbeosztás tekintetében: kisgyerek mellett egyébként is csak úgy lehet hatékonyan dolgozni, ha minden tört időt kihasznál az ember. Fontos tudni segítséget kérni is; az ismeretségi körben jellemzően akad valaki, akivel egymást támogatni lehet. Az egyik barátnő könyveli a másik cégét, cserébe a vállalkozó anyuka addig vigyáz a gyerekére. Érdemes példaképeket találni, tanulni tőlük. Egy-egy egyedi ötletet pedig célszerű levédetni, elkerülendő a csalódást, hogy egy ismerős lekoppintsa. Az első lépések előtt hasznos könyvelő, jogász segítségét kérni, ez a hazai vállalkozói kultúrából szinte teljesen hiányzik. Ami az üzleti tervet illeti, a profik persze kiszámolják a befektetett tőke megtérülését, ám ezt a valóságban kevesen teszik meg, és a jelek szerint nem is e ponton fordulnak meg a dolgok. „Egy barátommal egyszerre találtuk ki, hogy céget alapítunk, ő pénzügyileg precízen le is modellezte az első pár évet, ám végül meggyőzte magát, hogy nem érdemes elindulni. Máig nincs vállalkozása. Igaz, az én cégemnek minimális tőkeigénye volt, így könnyen mondom, hogy megvoltam tervezés nélkül, de végül valóban beindult az üzlet” – emlékszik vissza Komócsin Laura.

RÉSEK A PIACON

Mindemellett a tapasztalatok szerint hozzávetőleg egy évet érdemes adni a vállalkozásnak – többet nemigen –, ennyi idő alatt azért már látható, hogy működhet-e a dolog, valóban összeegyeztethető-e a kisgyerekes életmóddal a cég menedzselése.

Összességében sokat számít, hogy érik-e sikerélmények a kisgyermekes mamát – kezdetben nem is feltétlenül anyagi formában –, élvezi-e a munkát, kap-e pozitív visszajelzéseket és egyáltalán: jobban érzi-e magát, mint a vállalkozás indítása előtt.

Az, hogy valakiből vállalkozó lesz-e, nagyban függ a kockázatvállalási hajlandóságától. Vida Ágnes pszichológus tapasztalata szerint emellett fontos, hogy legyen némi alkalmazotti múltja is, azzal ugyanis rutint szerzett már munkaszervezésben, ha úgy tetszik, projektmenedzsmentben. A szakember szerint – akinek ugyancsak saját cége van: babavárással, gyermeklélektannal és vállalkozási ismeretekkel foglalkozó anyagokat jelentet meg (portréját szintén lásd külön) – a diploma ellenben nem lényeges. Érdekes trend egyébként, hogy értelmiségi anyák fognak bele kézműves tevékenységbe, és kezdenek e hobbijukra alapozva vállalkozásba. Egy időben rengeteg nő vágott bele könyvelőiroda vagy webshop indításába, mára azonban gyakorlatilag muszáj réspia­cot találni. Vida Ágnes másik fontos tanácsa, hogy a kezdő vállalkozók mindenképpen használják ki a közösségi weboldalak reklámerejét.

Utóbbi fontosságát kiemelték a kisvállalkozásokat segítő SEED Alapítvány gyermekgondozási ellátásban részesülő kisgyermekes szülőknek szóló tanfolyamán is. A Gyere vissza – Számít a munkád! program célja volt, hogy a tréningszerű beszélgetéseken kiderüljön: vállalkozó típus-e a jelentkező. Ehhez első lépésként elképzeléseiket igyekeztek tisztázni a munkaerőpiacra való visszatérés részleteiről. Ha úgy tűnt, hogy mutatkozik kockázatvállalási hajlandóság, és adott egy jó ötlet is, akkor a felkészítés vette kezdetét. „Kevesen ismerik fel magukban a potenciális cégtulajdonost. Célunk volt, hogy akinek való a vállalkozói lét, azt ráébresszük erre, és ösztönözzük: ne alkalmazottnak menjen vissza, hanem vegye a fáradságot, és indítson saját céget” – mondja Balázs Tibor, az alapítvány ügyvezető igazgatója. A jelentkezők mintegy harmadát találták erre alkalmasnak, nem könnyű azonban meggyőzni egy jó pár évet otthon töltött nőt arról, hogy érdemes volna megpróbálni. A legnagyobb gondot általában az önbizalomhiány jelenti. Az ez év tavaszán lezajlott, 12 napos, intenzív, csoportos képzésen az anyák képet kaphattak a vállalkozás elindításáról, tárgyalástechnikáról, időgazdálkodásról, és saját üzleti tervüket is prezentálniuk kellett, amelyet szakértők véleményeztek. Balázs Tibor tanácsként azt mondja, számos hasznos, angol és magyar nyelvű anyag van már fent az interneten. Aki komolyan gondolja, önképző jelleggel is elsajátíthatja azt a szemléletmódot, alaptudást, amely fontos lehet a későbbiekben. A vállalkozói ismeretek mellett a sztorikból, ötletekből is sokat lehet meríteni.

VÁLLALKOZÁS, VÉLETLENÜL

Komócsin Laura coach, a Business Coach Kft. ügyvezetője

 „Vezetési tanácsadóként olyan szinten pörögtem a gyerekeim születése előtt, hogy a karikagyűrű-vásárlás időpontját is úgy egyeztettük a párommal, hogy én közben egy malajziai hotelben ültem” – idézi fel a családalapítást megelőző időszakot a most 39 éves szakember. S még csak az ultrahangfelvételeken látszott az első baba, amikor már világossá vált előtte: ezt a tempót anyaként nem szeretné tartani. Néhány hetes volt a kislánya, amikor egy régi kollégája hívta vissza dolgozni. Maximum heti két óra férne bele – hárította el a megkeresést, de így is kapott ajánlatot. Megbízója ugyanis arra kérte, hogy egy frissen felvett vezetőt heti egy alkalommal tanácsokkal segítsen a kezdeti időszakban. Ez már tulajdonképpen coaching volt, bár Komócsin Laura akkor erről még alig hallott. Három év alatt aztán olyan sok ügyfele lett, hogy fia születése előtt már csapatot kellett felépítenie.
Bár nem dolgozik lényegesen kevesebbet, mint korábban, idejét maga osztja be, így nincs olyan szülői értekezlet, amire ne érne oda. Tizenegy ügyfeléből 10 külföldi, velük Skype-on tartja a kapcsolatot. Két éven át az International Coach Federation magyar tagozatának elnöke volt, cége jelenleg is tart coachképzést és szakmai konferenciákat, Komócsin Laurának emellett négy könyve is megjelent.
Cége alapításához technikailag csupán a kft. indításához szükséges félmilliós ráfordításra volt szükség, ám a szakmai képesítések megszerzése – például a Professional Certified Coach minősítés – már többmilliós kiadást jelentett. Tanulásba, továbbképzésbe Komócsin Laura szerint egyébként akkor szabad belevágni, ha már látszik, hogy a vállalkozás ötlete életképes. Szerinte sok nő ott követi el a hibát, hogy tanul a végtelenségig, közben nem mer kilépni a munkaerőpiacra. Fontos arra is ügyelni, hogy a saját cégben lehetőleg ne szipolyozza ki magát teljesen a mama, és ne tévessze szem elől az eredeti célt, vagyis azt, hogy több időt szeretne családra, gyerekekre fordítani, mint azt alkalmazottként tehetné. „Nekem rendszerint a férjem jelez, de a gyerekek is azonnal lebetegszenek, ha többre van szükségük az anyukájukból. E reakciókra nagyon fontos figyelni” – állítja. Most már mer segítséget kérni, hiszen „napi húsz órában jobb anya tudok lenni, mint huszonnégyben”.

Komócsin Laura
Életkor: 39 év
Végzettség: Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar
Gyermekek: egy kilencéves kislány, egy hatéves kisfiú
Hobbi: pingpong, gasztronómia, utazás
Cégnév: Business Coach Kft.
Profil: vezetőfejlesztés, tréning, coaching, csapatépítés
Nettó árbevétel:
2010: 46,3 millió forint
2011: 47,7 millió forint
2012: 67,5 millió forint

BOLDOG ANYÁK KLUBJA

Vida Ágnes pszichológus, blogger, online marketing szakértő

A 36 esztendős vállalkozó egy hazai középvállalat IT-osztályáról ment gyesre. Az otthon töltött évek alatt aztán beütött a válság, átalakították a vállalatot, s őt nem vették vissza. Eközben mind több anyuka fordult hozzá gyereknevelési tanácsért, így 2008-ban babalélektani témájú blog írásába kezdett, amelynek – webmarketinges önképzésének is köszönhetően – úgy megugrott a látogatottsága, hogy hamarosan online tréninget is indított. Erre sokan külföldről is jelentkeztek: a kint élő, nemritkán elszigeteltségben, gyesen lévő magyar anyukák alkotják máig írásainak egyik legfontosabb célcsoportját. Ma már hat témában – például szülésfelkészítés, alvásproblémák kezelése, gyerek-személyiségfejlesztés – oktatja a neten a kismamákat, e programok könyvben, CD-n és DVD-n is elérhetők. Az indulás után fél évvel máris bővült a cég egy ügyfélszolgálatos munkatárssal.
Vida Ági csupán néhány hónapig bírta szusszal a vállalkozásvezetéssel járó mindennapi teendőket és a szakmai munkát egyszerre. „Kezdetben az egyébként helikopterszerelő férjem segített be. Mind többet dolgoztunk együtt, végül a cégvezetéssel kapcsolatos teendők mind nagyobb részét adtam át neki. Mára ő a cég ügyvezetője, főállásban” – mondja. A vállalkozásban jelenleg tízen dolgoznak. Vida Áginak három könyve is megjelent, kettő babapszichológia, egy vállalkozásindítás témában.
Az induló tőke minimális volt, kezdetben csak egy domain­névre és tárhelyre volt szüksége, később ehhez az alkalmazottak bére jött még hozzá. Az első évben még minden forintot visszaforgattak a vállalkozásba. Azt vallja, mindig réspiacot kell keresni, ő maga is ezt tette. Már saját cége volt, amikor egy idő után nemcsak mint pszichológust, de mint anyuka vállalkozót is keresni kezdték nőtársai. 2009-ben készített egy online felmérést, ebből az derült ki, hogy az anyák 47 százaléka nem tud visszamenni dolgozni. Az is látszott, hogy e nők zömének megfordul a fejében a vállalkozás gondolata, de nem tudják, hogyan tegyék meg az első lépéseket. Vida Ági felismerte az igényt a kezdő vállalkozóknak szóló útmutatásra, szakanyagra, ezért kimondottan e témában indított újabb blogot www.Gazdagmami.hu néven. Az idén az itt közölt írások is megjelentek könyv formájában, sőt, a szerzőt immár a témával kapcsolatos előadások megtartására is felkérik, nemrég tért haza egy erdélyi körútról.
A blogon egyébként immár negyedik éve hirdet pályázatot olyan anyák számára, akik legalább egy 6 év alatti kisgyermek mellől indítottak vállalkozást. A verseny célja láttatni azt, hogy az otthon töltött évek alatt is lehetséges piacképes és sikeres cégeket létrehozni.
 
Vida Ágnes
Életkor: 36 év
Végzettség: pszichológus (ELTE)
Gyermekek: egy nyolc- és egy hatéves kisfiú
Hobbi: zene, könyvek, golf, futás
Cégnév: Wi-Fi Bt.
Profil: kiadói tevékenység, tanácsadás, rendezvényszervezés
Nettó árbevétel: 
2010: 16,3 millió forint
2011: 21,9 millió forint
2012: 24,8 millió forint

NEM GYEREKJÁTÉK

Vágó Erika közgazdász, az www.Okosjáték.hu webáruház tulajdonosa

Multiknál dolgozott pénzügyi területen, majd egy ötvenfős cég pénzügyi igazgatójaként ment gyesre, két gyermeke ma már 8 és 6 éves. Az otthon töltött évek alatt igyekezett felkutatni azokat a játékokat, amelyekben van fantázia, amelyek oktatnak, fejlesztenek, és órákig lekötik a gyerekek figyelmét. Annyira beleásta magát a témába, hogy egy idő után úgy érezte, érdemes lenne másokkal is megismertetni az évek során felkutatott, igényes készségfejlesztő játékokat. Webáruházat nyitott, amelyen a felfedezett „okos” játékokkal kezdett el kereskedni. 2009 végén létrehozott egy kft.-t, és belemerült a keresőoptimalizálás rejtelmeibe. „A neten számos ingyenesen letölthető anyagot találtam, nyaralás alatt is ezeket tanulmányoztam. Így kitanultam, hogyan kerülhet előre az áruház a találati listán. Később a linképítésbe is beleástam magam, hiszen fontos az is, hogy minél több weboldalon hivatkozzanak ránk” – mesélte.
Eleinte másodállásban csinálta, mellette részmunkaidőben dolgozott. Ám az üzlet fokozatosan beindult, így főállású vállalkozó lett. A tudatos marketingnek köszönhetően sikerült egy stabil törzsvásárlói kört kiépíteni, amely számára érdemesnek tűnt a virtuális mellett egy „hagyományos” játékbolt megnyitása is. 2011-ben lakóhelyükhöz közel, a XVI. kerületben indultak egy pici üzlethelyiségben. Hirdettek a helyi lapban, de legalább ennyit számított az, hogy összefogtak azokkal az anyukákkal, akiknek magánóvodájuk, nyelviskolájuk vagy éppen szépségszalonjuk volt. Egymást reklámozták és segítették. Jól debütált az üzlet, hamar kinőtték: tavaly már egy nagyobb alapterületű helyiségbe kellett költözniük. Közben egyre szélesedett a paletta, immár sok játékot helyben ki lehet próbálni – maguk az eladók is külön oktatást kapnak a játékszabályokról –, ezenkívül társasjáték-kölcsönzésre  van lehetőség, valamint programok is vannak a boltban.
Vágó Erika a mai napig foglalkozik keresőoptimalizálással. Volt ugyanis egy időszak, amikor alábbhagyott a forgalom. Ekkor rájött: hiába adja ki elsőként áruházát a keresőmotor, ha számos fizetett hirdetés beelőzi. Így ma már ő sem engedheti meg magának, hogy erre ne
áldozzon.
Játékok után folyamatosan kutat, a törzsvevők el is várják, hogy újabb és újabb ötletekkel rukkoljon elő. Hajnalban kel, a legjobb ötletek akkor jönnek. „Bár még mindig nem keresek annyit, mint a gyes előtt, ma már jól megélek a vállalkozásból, miközben nagyon szeretem, amit csinálok, és a magam ura vagyok” – összegzi az eltelt időszakot a háromfős cég tulajdonosa. Ami a további terveket illeti, újabban franchise-rendszer felépítésén gondolkozik, vidékről ugyanis többen jelezték, hogy szeretnének hasonló boltot nyitni. Nem meglepő módon elsősorban kisgyerekes anyukák.
 
Vágó Erika
Életkor: 43 év
Végzettség: közgazdász (Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem)
Gyermekek: egy nyolcéves kislány, egy hatéves kisfiú
Hobbi: történelmi regények
Cégnév: Ekupon Kft.
Profil: játék-kiskereskedelem
Nettó árbevétel:
2010: 4,8 millió forint
2011: 14,2 millió forint
2012: 30 millió forint

KOVÁCS ÁGNES LILLA

Nincsenek megjegyzések: