2012. június 15.

Új coaching eszköz esetleírással (téma:csoport-együttműködés )


A moderáció kifejezés sokak számára ismerős, de kevesen tudják, hogy ez egy folyamatszabályozó módszer is, mely garantálja a csoportos megbeszélések és együttműködések sikeres kivitelezését, időbeni tervezhetőségét és eredményességét. A team coachingban is jól alkalmazható moderációt Wieland Veronika business coach, tréner és moderátor mutatja be a következőkben.


Moderáció


A moderáció a csoport-együttműködés egyik legeredményesebb módszere. Bevonja az embereket a tervezés, a problémamegoldás vagy a tanulás folyamatába.  A strukturált folyamatot egy moderátor biztosítja, mégis a résztvevők irányítják az eredményeket. Mindez szórakoztató, motiváló, és rövidebb idő alatt nagyon jó eredményekhez vezet.
A módszer 1968-ban jött létre Németországban. Kizárólag ezzel a technikával tudtak konstruktívan együttműködni a diákmozgalmi csoportokkal. Azóta német, majd francia és angol cégek is felismerték hasznosságát. Manapság a német cégek 80%-a rendszeresen alkalmazza ezt a technikát.
A moderáció nemcsak egyszerűen technikai segédeszközök (PinWand[1], kártyák, tűk, pontok stb.) használatát jelenti. A moderáció olyan módszer, mely megmutatja az embereknek, hogyan lehet a célt és a folyamatot szem előtt tartva interaktív módon együttműködni ahhoz, hogy a közös élet, tanulás és munka egyszerű és eredményes legyen.
Mivel a módszer vivőeszköz, bármilyen meglévő és használt módszerrel, menetrenddel szabadon kombinálható, szükség esetén részeit külön-külön is fel lehet használni. A folyamatban résztvevő személyek értéke és hozzáállása az, amely az eredményt döntő módon befolyásolja.

Moderáció mindaz, ami:


·     feltételezi, hogy az összegyűlt emberek eléggé érettek ahhoz, hogy saját problémáikat meg tudják oldani

·     figyelembe veszi, hogy az emberek, akiket a szükséges folyamat érint, a maguk módján próbálják majd megoldani a feladatokat

·     figyelembe vesz más véleményeket, megengedi és tolerálja a helyzet más és új nézőpontú szemléletét is

·     általános szabályként fogadja el a tényt, hogy egy embercsoport sokkal több tudással bír, és többet érhet el, mint az egyén

·     figyelembe veszi azt a tényt is, hogy az ember emocionális lény, ezért képtelen százszázalékosan racionálisan tevékenykedni

A moderáció alkalmazási területei:                                            


·     Megbeszélések és konferenciák kommunikációs folyamatai

·     Problémamegoldó csoportmunkák (Projektülés, workshop, team coaching, problémaelemzés, ötletgyűjtés stb.)

·     Oktatási folyamatokon, tréningeken, iskolákban, a felnőttképzésben, továbbképzéseknél, kongresszusokon és szemináriumokon

·     Az értékesítésben, prezentációknál és tanácsadó-kliens megbeszélések során.

A moderáció az a vizualizációs, folyamatszabályozó rendszer, mely garantálja a csoportos értekezletek, megbeszélések és együttműködések sikeres kivitelezését, időbeni tervezhetőségét és eredményességét. A módszer alkalmazása lehetővé teszi a megbeszélések, értekezletek sikerének megismétlését, témától függetlenül.

E rendszer segítségével bármely téma feldolgozásának folyamata megtervezhető.

A moderáció lépései

I.   „Egypont” kérdés


Célja: Ráhangolni a résztvevőket a témára

  • Adott kérdésre, meghökkentő állításra többrendű véleményhalmaz keletkezik.
Példa: Mennyire vagy elégedett saját karriered alakulásával?

  • Négyosztatú táblázatban skálát alkotó szimbólumok
    (pl.
    L K J; < = >).
  • Egy pont segítségével véleményt alkotnak a skálán.
  • Az eredményt a résztvevőkkel véleményeztetjük, majd ebből kiindulva kell átvezetni őket a tényleges munkára.
  • Az „Egypont” kérdés bevezető jellegű, nem alkalmas objektív véleménylekérdezésre.

II.  „Kártyakérdés


Célja: gyűjtés


  • Hívókérdéssel gondolatok, ötletek, vélemények stb. generálása. 


Példa: Mire van szükséged ahhoz, hogy előrébb juss munkádban?

·     Egyforma színű kártyákat és filctollakat adunk a résztvevőknek.


·     Szabályok: 1 gondolat=1 kártya, nyomtatott kisbetűk


·     Kategóriákat, csomópontokat alkotunk az összetartozó kártyákból,
a résztvevők instrukciói alapján.
 A kategóriákat elnevezik.

III.  „Többpont” kérdés


Célja: rangsor felállítása


·     Hívókérdés alapján a résztvevők priorizálják a kategóriákat. (pl. Melyik a legfontosabb számodra?)


·     Pontozás szabályai: témák száma/2 pontot osztunk a résztvevőknek, maximum 2 pont/legfontosabb témára.

IV.   Vernissage[2] Kidolgozás


Célja: témák feldolgozása


·     Meghatározott struktúra mentén a magas prioritású témák kidolgozása kisebb csoportokban.


·     Tárlatnézés szerűen a csapatok átnézik és értékelik a többiek munkáját.

Példa:

I.     Konkrét helyzet


II.    Valószínű okai


III.   Megoldási javaslatok +/-


IV.   Következményei

V.    Akcióterv


Célja: A konkrét feladatok meghatározása, felelősök, határidő megjelölésével.



[1] PinWand: szurka tábla
[2] Vernissage: kiállítás, tárlat megnyitó

Nincsenek megjegyzések: