2012. június 1.

Új coaching eszköz esetleírással (témafüggetlen)

Az alábbi modellt Gáti Levente frissen végzett DIADAL coachunk bocsátotta rendelkezésre, mely témafüggetlenül jól használható coachingokban.

A bemutatandó eszközöket sales tréning keretében hallottam Írországban Kevin Davey – től, aki a Transform nevű cégnek a tulajdonosa (www.transformireland.com). Véleményem szerint jól alkalmazhatóak caoching esetén is, mivel a coach alapelv szerint olyan kérdezéstechnikákat írnak le, melyek segítik a coach-ot abban, hogy jobban figyeljen a coachee-ra és egyben a coachee-t hogy saját maga értékelje a problémáit, valamint keressen rá megoldást.

1.)    QLOVES

Q – Question –     Kérdés

L –  Listen           Hallgatás (aktív figyelem)

O – Observe  -      Megfigyelés

V – Verify       -     Verifikáció

E – Evaluation –   Értékelés

S – Summary -      Összegzés

A DIADAL Diagnózis, Iránykijelölés és Döntés fázisaiban alkalmazható. Ennél a technikánál a kérdésfeltevést követően aktív hallgatással bíztatjuk a coachee-t a válaszolásra. Meghallgatjuk, illetve megfigyeljük hogyan érzi magát a válaszadás közben, milyen érzései vannak, mennyire intenzívek, mit hallgat el esetleg. A verifikáció során a coachee szavait pontosan visszaadva tovább segítjük abban, hogy még pontosabban kifejtse a gondolatait. Az értékelésben arra kérjük a coachee-t hogy értékelje az adott válasz a számára mit jelent, az mennyire fontos és mit hajlandó megtenni a megoldásért (itt esetleg megkérdezheti, hogy mi mit gondolunk erről, de vissza kell dobni a labdát, azzal, hogy nem az számít, mi mit gondolunk). Az összegzésnél a coach összefoglalja saját szavaival az elhangzottakat és visszaadja a coachee-nak amit tőle hallott, mi az amit el szeretne érni és mennyit hajlandó áldozni érte és mik a következő lépések, és lezárja a kérdést.

2.)    SPEND

S – Situation -       Szituáció

P – Problem -       Probléma

E – Effect      -       Hatás

N – Needs    -        Szükséglet

D – Decision -       Döntés

A DIADAL valamennyi fázisában alkalmazható. Egy adott téma feltárásra és megoldásra alkalmazható vagy abban az esetben, amikor a coachee nincs „jelen” az ülés kezdetén, mert valami más foglalkoztatja, (pl.: egy megoldásra váró hirtelen felmerült esemény).

Megkérdezzük, hogy mi foglalkoztatja a coachee-t (Szituáció). Miért illetve mi okoz ez Problémát a számára. Hogyan érzi magát ebben a helyzetben, ez milyen Hatással van rá, a környezetére, munkahelyére, munkájára, családjára. Mit Szükséges tenni azért, hogy ez a probléma megszűnjön, hogyan tudja ezt ő megoldani vagy befolyásolni. Végül milyen Döntés szükséges, mikor, hol, kivel fogja ezt megcsinálni, befejezni (lehetőleg határidővel)

Egy megbeszélésre gyakran egy preokkupációval érkeznek az emberek, ennek feloldása után hatékonyabban tudnak a jelen helyzetre koncentrálni. Ugyanakkor ez a kérdezési technika alkalmazható a DIADAL különböző fázisaiban a megfelelő helyeken önállóan vagy kiegészítésként más technikákhoz.

Nincsenek megjegyzések: