A bemutatandó eszközöket sales tréning keretében hallottam Írországban Kevin Davey – től, aki a Transform nevű cégnek a tulajdonosa (www.transformireland.com). Véleményem szerint jól alkalmazhatóak caoching esetén is, mivel a coach alapelv szerint olyan kérdezéstechnikákat írnak le, melyek segítik a coach-ot abban, hogy jobban figyeljen a coachee-ra és egyben a coachee-t hogy saját maga értékelje a problémáit, valamint keressen rá megoldást.
1.) QLOVES
Q – Question – Kérdés
L –
Listen – Hallgatás (aktív figyelem)
O – Observe - Megfigyelés
V – Verify - Verifikáció
E – Evaluation – Értékelés
S – Summary
- Összegzés
A DIADAL
Diagnózis, Iránykijelölés és Döntés fázisaiban alkalmazható. Ennél a
technikánál a kérdésfeltevést követően aktív hallgatással bíztatjuk a coachee-t
a válaszolásra. Meghallgatjuk, illetve megfigyeljük hogyan érzi magát a
válaszadás közben, milyen érzései vannak, mennyire intenzívek, mit hallgat el
esetleg. A verifikáció során a coachee szavait pontosan visszaadva tovább
segítjük abban, hogy még pontosabban kifejtse a gondolatait. Az értékelésben
arra kérjük a coachee-t hogy értékelje az adott válasz a számára mit jelent, az
mennyire fontos és mit hajlandó megtenni a megoldásért (itt esetleg
megkérdezheti, hogy mi mit gondolunk erről, de vissza kell dobni a labdát,
azzal, hogy nem az számít, mi mit gondolunk). Az összegzésnél a coach
összefoglalja saját szavaival az elhangzottakat és visszaadja a coachee-nak
amit tőle hallott, mi az amit el szeretne érni és mennyit hajlandó áldozni érte
és mik a következő lépések, és lezárja a kérdést.
2.) SPEND
S – Situation - Szituáció
P – Problem - Probléma
E – Effect - Hatás
N – Needs - Szükséglet
D –
Decision - Döntés
A DIADAL valamennyi fázisában
alkalmazható. Egy adott téma feltárásra és megoldásra alkalmazható vagy abban
az esetben, amikor a coachee nincs „jelen” az ülés kezdetén, mert valami más
foglalkoztatja, (pl.: egy megoldásra váró hirtelen felmerült esemény).
Megkérdezzük, hogy mi
foglalkoztatja a coachee-t (Szituáció). Miért illetve mi okoz ez Problémát a
számára. Hogyan érzi magát ebben a helyzetben, ez milyen Hatással van rá, a
környezetére, munkahelyére, munkájára, családjára. Mit Szükséges tenni azért,
hogy ez a probléma megszűnjön, hogyan tudja ezt ő megoldani vagy befolyásolni.
Végül milyen Döntés szükséges, mikor, hol, kivel fogja ezt megcsinálni,
befejezni (lehetőleg határidővel)
Egy megbeszélésre gyakran egy
preokkupációval érkeznek az emberek, ennek feloldása után hatékonyabban tudnak
a jelen helyzetre koncentrálni. Ugyanakkor ez a kérdezési technika alkalmazható
a DIADAL különböző fázisaiban a megfelelő helyeken önállóan vagy
kiegészítésként más technikákhoz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése