Forrás: Mobileum, 2013 / I.
Nem kell mindenkinek sztárelőadónak lennie, de a prezentációs előadástechnika igenis tanulható, fejleszthető.
„Jön a nagyfőnök, és meg kell győznöm, hogy vegyen fel új munkatársakat.” „Útmutatást szeretnék, hogy miként készüljek fel életem első több száz ember előtti prezentációjára.” – ilyen és ehhez hasonló kérésekkel keresik meg ifj. Serényi Jánost, a Business Coach Kft. stratégiai partnerét, aki executive coachként és tréningvezető szakpszichológusként is dolgozik.
MI A KULCS ÜZENET?
A szakértő szerint az előadók 95%-a anélkül kezd bele prezentációjának kidolgozásába, hogy definiálná a kulcsüzeneteket.
Tipp: Már a felkészülés elején döntse el, hogy mit szeretne elérni a prezentációjával. Például szeretné, hogy az értékesítési csapat felpörögjön tavasszal? Ebben az esetben felesleges a vállalati struktúra részleteit ecsetelni. Ráhangolásként már a meghívólevélben emelje ki, hogy mi lesz a téma, így a többiek is ez alapján készülhetnek.
KÉRDEZZ-FELELEK!
Tisztázza a résztvevőkkel, hogy mikor és milyen formában kérdezhetnek. Például közbevághatnak bármikor, kis cetlin előreadhatják a kérdéseiket vagy a szünetben érdeklődhetnek. Ha az előadásra összesen félórája van, akkor közölheti, hogy az utolsó öt percben egy kérdést az egész hallgatóság előtt megválaszol, és utána személyesen vagy e-mailben lehet még kérdezni. Amennyiben a közönséggel történt előzetes megállapodás alapján a prezentáció közben is lehet kérdéseket feltenni, akkor érdemes rövidebb (5-10 perces) törzsanyaggal készülni, és a felvetéseken keresztül tolmácsolni a mondandót. Fontos, hogy ebben az esetben se térjen el az alaptémától.
„A résztvevők kérdései nagyon fontosak – legalább olyan fontosak, mint a prezentáció –, hiszen segítik a hallgatóság bevonását, és az előadás témáját új megvilágításba helyezik. Ha mégsem szeretné, hogy félbeszakítsák, akkor adja meg, hogy utólag milyen telefonszámon vagy e-mail címen kereshetik meg” – tanácsolja a szakértő.
Tipp: A profi prezentáló úgy készül, hogy akár 5 percben is össze tudja foglalni mondandója lényegét.
A KEVESEBB TÖBB!
Sokan természetesen izgulnak, hogy elég jók lesznek-e, és a biztonságérzetüket azzal teremtik meg, hogy – tévesen – túl sok információt szeretnének átadni, így túlzsúfolják a prezentációs fóliákat. Ezzel viszont épp az ellenkező hatást érik el, hiszen limitált a hallgatóság befogadóképessége. A fóliákra lehetőleg csak a kulcsszavakat, kulcsmondatokat írja. A találó vagy a témához illő humoros képek jolly jokernek számítanak, hiszen figyelemfelkeltőek, és még az előadót is segítik.
Tipp: A túl részletes, átláthatatlan táblázatok helyett csak a lényeges számokat emelje ki. Később emailben körbeküldheti a részletes információkat vagy linkeket.
BÁTRAN VICCELHET!
A humor alkalmazása növelheti az előadó biztonságérzetét, oldja a hangulatot. Ezért a többség szívesen nyúl ehhez az eszközhöz, amivel bátran lehet élni, de arra ügyeljen, hogy a viccek ne tereljék el a figyelmet a fő témáról.
Tipp: Kezdésnél elmondhat egy vicces saját vagy céges történetet, vagy az első diára kiírhat egy humoros, találó idézetet.
BÍZZON MAGÁBAN!
Gyakori probléma, hogy az előadó jóval kritikusabban látja önmagát, mint őt a közönség, pedig a sikerhez az is kell, hogy önmagával szemben megengedőbb legyen. A gátlások feloldásában sokat segíthet egy olyan coach, aki nem csak a tartalmi, hanem célirányosan a lelki feladatok megoldásában és megértésében is segíteni tud.
Tipp: Például kritikus nagyfőnök esetén az előadó ismerje fel magában, hogy a keresztkérdések közben ideges lesz, esetleg félni kezd. Ezekre az érzésekre próbáljon meg ítélkezés nélkül, szeretetteljesen ránézni, és felismerni, hogy ettől még ugyanolyan jól teljesíthet, sőt a feszültség fokozódását teljesítménye motorjaként is hasznosíthatja.
Aki a témában szeretne egyeztetni egy ingyenes nulladik találkozót, keresse fel Serényi Jánost az ifj.sereny.janos@businesscoach.hu e-mail címen .
MI A KULCS ÜZENET?
A szakértő szerint az előadók 95%-a anélkül kezd bele prezentációjának kidolgozásába, hogy definiálná a kulcsüzeneteket.
Tipp: Már a felkészülés elején döntse el, hogy mit szeretne elérni a prezentációjával. Például szeretné, hogy az értékesítési csapat felpörögjön tavasszal? Ebben az esetben felesleges a vállalati struktúra részleteit ecsetelni. Ráhangolásként már a meghívólevélben emelje ki, hogy mi lesz a téma, így a többiek is ez alapján készülhetnek.
KÉRDEZZ-FELELEK!
Tisztázza a résztvevőkkel, hogy mikor és milyen formában kérdezhetnek. Például közbevághatnak bármikor, kis cetlin előreadhatják a kérdéseiket vagy a szünetben érdeklődhetnek. Ha az előadásra összesen félórája van, akkor közölheti, hogy az utolsó öt percben egy kérdést az egész hallgatóság előtt megválaszol, és utána személyesen vagy e-mailben lehet még kérdezni. Amennyiben a közönséggel történt előzetes megállapodás alapján a prezentáció közben is lehet kérdéseket feltenni, akkor érdemes rövidebb (5-10 perces) törzsanyaggal készülni, és a felvetéseken keresztül tolmácsolni a mondandót. Fontos, hogy ebben az esetben se térjen el az alaptémától.
„A résztvevők kérdései nagyon fontosak – legalább olyan fontosak, mint a prezentáció –, hiszen segítik a hallgatóság bevonását, és az előadás témáját új megvilágításba helyezik. Ha mégsem szeretné, hogy félbeszakítsák, akkor adja meg, hogy utólag milyen telefonszámon vagy e-mail címen kereshetik meg” – tanácsolja a szakértő.
Tipp: A profi prezentáló úgy készül, hogy akár 5 percben is össze tudja foglalni mondandója lényegét.
A KEVESEBB TÖBB!
Sokan természetesen izgulnak, hogy elég jók lesznek-e, és a biztonságérzetüket azzal teremtik meg, hogy – tévesen – túl sok információt szeretnének átadni, így túlzsúfolják a prezentációs fóliákat. Ezzel viszont épp az ellenkező hatást érik el, hiszen limitált a hallgatóság befogadóképessége. A fóliákra lehetőleg csak a kulcsszavakat, kulcsmondatokat írja. A találó vagy a témához illő humoros képek jolly jokernek számítanak, hiszen figyelemfelkeltőek, és még az előadót is segítik.
Tipp: A túl részletes, átláthatatlan táblázatok helyett csak a lényeges számokat emelje ki. Később emailben körbeküldheti a részletes információkat vagy linkeket.
BÁTRAN VICCELHET!
A humor alkalmazása növelheti az előadó biztonságérzetét, oldja a hangulatot. Ezért a többség szívesen nyúl ehhez az eszközhöz, amivel bátran lehet élni, de arra ügyeljen, hogy a viccek ne tereljék el a figyelmet a fő témáról.
Tipp: Kezdésnél elmondhat egy vicces saját vagy céges történetet, vagy az első diára kiírhat egy humoros, találó idézetet.
BÍZZON MAGÁBAN!
Gyakori probléma, hogy az előadó jóval kritikusabban látja önmagát, mint őt a közönség, pedig a sikerhez az is kell, hogy önmagával szemben megengedőbb legyen. A gátlások feloldásában sokat segíthet egy olyan coach, aki nem csak a tartalmi, hanem célirányosan a lelki feladatok megoldásában és megértésében is segíteni tud.
Tipp: Például kritikus nagyfőnök esetén az előadó ismerje fel magában, hogy a keresztkérdések közben ideges lesz, esetleg félni kezd. Ezekre az érzésekre próbáljon meg ítélkezés nélkül, szeretetteljesen ránézni, és felismerni, hogy ettől még ugyanolyan jól teljesíthet, sőt a feszültség fokozódását teljesítménye motorjaként is hasznosíthatja.
Aki a témában szeretne egyeztetni egy ingyenes nulladik találkozót, keresse fel Serényi Jánost az ifj.sereny.janos@
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése