Moderáció
A moderáció a
csoport-együttműködés egyik legeredményesebb módszere. Bevonja az embereket a
tervezés, a problémamegoldás vagy a tanulás folyamatába. A strukturált folyamatot egy moderátor
biztosítja, mégis a résztvevők irányítják az eredményeket. Mindez szórakoztató,
motiváló, és rövidebb idő alatt nagyon jó eredményekhez vezet.
A módszer 1968-ban jött
létre Németországban. Kizárólag ezzel a technikával tudtak konstruktívan
együttműködni a diákmozgalmi csoportokkal. Azóta német, majd francia és angol
cégek is felismerték hasznosságát. Manapság a német cégek 80%-a rendszeresen
alkalmazza ezt a technikát.
A moderáció nemcsak
egyszerűen technikai segédeszközök (PinWand[1],
kártyák, tűk, pontok stb.) használatát jelenti. A moderáció olyan módszer, mely
megmutatja az embereknek, hogyan lehet a célt és a folyamatot szem előtt tartva
interaktív módon együttműködni ahhoz, hogy a közös élet, tanulás és munka egyszerű
és eredményes legyen.
Mivel a módszer
vivőeszköz, bármilyen meglévő és használt módszerrel, menetrenddel szabadon
kombinálható, szükség esetén részeit külön-külön is fel lehet használni. A
folyamatban résztvevő személyek értéke és hozzáállása az, amely az eredményt
döntő módon befolyásolja.
Moderáció mindaz, ami:
· feltételezi,
hogy az összegyűlt emberek eléggé érettek ahhoz, hogy saját problémáikat meg
tudják oldani
· figyelembe
veszi, hogy az emberek, akiket a szükséges folyamat érint, a maguk módján
próbálják majd megoldani a feladatokat
· figyelembe
vesz más véleményeket, megengedi és tolerálja a helyzet más és új nézőpontú
szemléletét is
· általános
szabályként fogadja el a tényt, hogy egy embercsoport sokkal több tudással bír,
és többet érhet el, mint az egyén
· figyelembe
veszi azt a tényt is, hogy az ember emocionális lény, ezért képtelen
százszázalékosan racionálisan tevékenykedni
A moderáció
alkalmazási területei:
· Megbeszélések
és konferenciák kommunikációs folyamatai
· Problémamegoldó
csoportmunkák (Projektülés, workshop, team coaching, problémaelemzés,
ötletgyűjtés stb.)
· Oktatási
folyamatokon, tréningeken, iskolákban, a felnőttképzésben, továbbképzéseknél,
kongresszusokon és szemináriumokon
· Az
értékesítésben, prezentációknál és tanácsadó-kliens megbeszélések során.
A moderáció az a vizualizációs,
folyamatszabályozó rendszer, mely garantálja a csoportos értekezletek,
megbeszélések és együttműködések sikeres kivitelezését, időbeni tervezhetőségét
és eredményességét. A módszer alkalmazása lehetővé teszi a megbeszélések,
értekezletek sikerének megismétlését, témától függetlenül.
E rendszer segítségével
bármely téma feldolgozásának folyamata megtervezhető.
A moderáció lépései
I.
„Egypont”
kérdés
Célja: Ráhangolni a résztvevőket
a témára
Példa: Mennyire vagy
elégedett saját karriered alakulásával?
- Négyosztatú táblázatban skálát alkotó szimbólumok
(pl. L K J; < = >). - Egy pont segítségével véleményt alkotnak a
skálán.
- Az eredményt a résztvevőkkel
véleményeztetjük, majd ebből kiindulva kell átvezetni őket a tényleges
munkára.
- Az „Egypont” kérdés bevezető jellegű, nem
alkalmas objektív véleménylekérdezésre.
II.
„Kártyakérdés”
Célja: gyűjtés
Példa: Mire van szükséged
ahhoz, hogy előrébb juss munkádban?
· Egyforma
színű kártyákat és filctollakat adunk a résztvevőknek.
· Szabályok: 1
gondolat=1 kártya, nyomtatott kisbetűk
· Kategóriákat,
csomópontokat alkotunk az összetartozó kártyákból,
a résztvevők instrukciói alapján. A kategóriákat elnevezik.
a résztvevők instrukciói alapján. A kategóriákat elnevezik.
III. „Többpont”
kérdés
Célja: rangsor felállítása

· Hívókérdés
alapján a résztvevők priorizálják a kategóriákat. (pl. Melyik a legfontosabb
számodra?)
·
Pontozás
szabályai: témák száma/2 pontot osztunk a résztvevőknek, maximum 2 pont/legfontosabb
témára.
IV. Vernissage[2] Kidolgozás
Célja: témák feldolgozása
· Meghatározott
struktúra mentén a magas prioritású témák kidolgozása kisebb csoportokban.
· Tárlatnézés
szerűen a csapatok átnézik és értékelik a többiek munkáját.
I. Konkrét helyzet
III. Megoldási javaslatok +/-
IV. Következményei
V. Akcióterv
Célja: A konkrét feladatok
meghatározása, felelősök, határidő megjelölésével.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése